Vind hier je trainer

Onderdeel van PsyNed

Doe de mindfulness zelftest!

Vraag je je af of mindfulness iets voor jou zou kunnen zijn? Test jezelf, je krijgt direct online de uitslag middels een videoboodschap!

 

Artikel - Last van 'Blue monday'?

Vandaag, maandag 16 januari, is de meest deprimerende dag van het jaar, ook wel 'Blue monday' genoemd. In 2005 lanceerde een Britse psycholoog het begrip Blue Monday. De derde maandag van januari zou volgens zijn theorie de meest deprimerende dag van het jaar zijn. Een wetenschappelijke basis voor deze bewering ontbreekt. Toch besteden de media elk jaar gretig aandacht aan dit fenomeen. Een slechte zaak, vindt klinisch psycholoog Claudi Bockting van de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Het veroorzaakt een inflatie van het begrip depressie.’ Lees meer

Mindfulness kan je helpen van heel specifieke klachten af te komen. Vaak zijn dat stress en spanning gerelateerde klachten. Maar ook vage klachten, waar je bijvoorbeeld met je huisarts niet uitkomt kunnen goed verdwijnen als je met mindfulness aan de slag gaat.

Mindfulness leert je technieken om je hoofd er helemaal bij te houden. En niet meteen je oordeel klaar te hebben; het niet meteen een stempeltje te geven, te archiveren en hups weer door te gaan. Maar de dingen te zien voor wat ze zijn. Te accepteren zoals ze zijn. Wat vervelend is kun je niet altijd meteen veranderen. Het is voor de meeste mensen bevrijdend dat te kunnen zien. Met Mindfulness leer je hoe je de wereld neemt voor wat ze is. In alle rijkheid. In alle schoonheid. In alle pijnlijkheid. Dat is geen kunstje wat je jezelf eventjes aanleert. De technieken zijn de basis van een proces.

Het leven van alledag is weerbarstig en het zal heus niet altijd even makkelijk zijn ‘mindful’ te wezen. Door met regelmaat aandacht te geven aan emoties en gevoelens ontwikkel je jezelf. Dat proces maakt je bewuster van de dingen die je doet, waarom je ze doet en van waaruit je ze doet. Dat inzicht geeft je de ruimte en vrijheid je leven te leven op jouw manier.

De trainingen werken goed als je stress gerelateerde klachten hebt. Burnout bijvoorbeeld. Maar ook piekeren en slaapproblemen, gevoelens van onrust en in een aantal gevallen ook bij angstklachten en depressie.

Wil je weten of mindfulness wat voor jou is? Test dan jezelf en doe de mindfulness testdeze test duurt ongeveer 2 minuten en je krijgt direct online de uitslag.