Vind hier je trainer

Onderdeel van PsyNed

Doe de mindfulness zelftest!

Vraag je je af of mindfulness iets voor jou zou kunnen zijn? Test jezelf, je krijgt direct online de uitslag middels een videoboodschap!

 

Mindfulness training en therapie in MBSR en MBCT

Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR)
In het Nederlands wordt Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) ook wel aandachtstraining genoemd. Het is een acht weken durende training waarin de principes van Mindfulness jouw ervaring van stress verminderen en je een algemeen positievere instelling in je werk, lijf en leven geven.

Stress is een beleving die veel meer met jouw te maken heeft dan met de hoeveelheid dingen die op je afkomen. Hoe ga je er mee om? Draag je dingen lang met je mee? Pieker je teveel? Hou je te veel rekening met anderen?

Omgaan met tegenslagen
Met MBSR leer je het moment optimaal te beleven, gebruiken en ook af te ronden. Je leert beter met tegenslagen om te gaan. Je laat je handelen minder bepalen door angsten, oordelen en verwachtingen. Zo kun je in elke situatie de rust vinden om de zaken te zien-zoals-ze-zijn en daarmee betere beslissingen te nemen.

Stress, druk en tegenslagen heb je altijd, daar kun je niks aan doen. Maar hoe jij denkt, voelt én handelt in elk moment, daar kun je zelf heel veel aan doen.

Over de training
Acht weken lang hebben we elke week een bijeenkomst. Tussen de wekelijkse bijeenkomsten door krijg je thuiswerk; van meditatieve oefeningen tot simpel lichaamswerk. Hou er rekening mee dat je voor dat thuiswerk elke dag de tijd moet nemen. Daarmee vraagt de training best wat van je tijd en aandacht; je zult merken dat je na de acht weken makkelijk tijd blijft vrijmaken - omdat je je er veel beter door voelt en meer rust en controle over je eigen leven hebt. Waar je ook nog eens meer van kunt genieten.

Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT)
Mindfulness Based Cognitieve Therapie (MBCT), of Aandachtgerichte Cognitieve Therapie combineert principes van Mindfulness met cognitieve gedragstherapie. De twee hebben namelijk heel veel gemeen. Net als in Mindfulness gaat Cognitieve Gedragstherapie uit van jouw beleving van de wereld om je heen en dat die beleving eigenlijk niet helemaal klopt met ‘de feiten’. Je zit vast in je hoofd, maakt dingen erger dan ze misschien zijn of verdraait de werkelijkheid een beetje. Cognitieve Gedragstherapie én Mindfulness zijn er allebei op uit je de werkelijkheid te presenteren zoals hij is en je te leren je leven in redelijkheid tot je te nemen en weloverwogen beslissingen te maken in elk moment van dat leven.

Prof. Dr. Anne Speckens, hoogleraar psychiatrie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, doet er onderzoek naar: ‘Waarom en hoe mindfulness werkt, weten we niet precies. Wel weten we dat mensen die veel piekeren, sneller depressief en angstig zijn. En mindfulness werkt goed tegen piekeren … Wie een paar keer depressief is geweest, heeft 90 procent kans om opnieuw een depressie te krijgen. Oefenen met mindfulness halveert die kans.’