Vind hier je trainer

Onderdeel van PsyNed

Doe de mindfulness zelftest!

Vraag je je af of mindfulness iets voor jou zou kunnen zijn? Test jezelf, je krijgt direct online de uitslag middels een videoboodschap!

 

yoga en meditatie

Helemaal in het hier en nu
Een belangrijk deel van Mindfulness is je eigen lichaam. Om helemaal in het hier en nu te zijn, moet je vooral je lichaam helemaal begrijpen. Voelen waar je staat, hoe je ademt, of je vermoeid bent, pijn in je schouders hebt. Klinkt allemaal reuze eenvoudig, maar ga eens bij jezelf na hoe vaak je je eigen lijf volkomen negeert. Doorwerkt terwijl je moe bent. Je hoofdpijn onderdrukt zonder na te gaan waar het vandaan komt.

Met Yoga combineer je het lichaamsgerichte werk van Hatha Yoga met het aandachtgericht werken van Mindfulness. Lichaam én geest dus. Waar je tegelijkertijd mee werkt. Je leert je lichaam beter lezen, maar je leert ook bepaalde gedachtepatronen herkennen en hoe je je daarvan kunt bevrijden.

Bewust worden met meditatie
Voor veel vormen van meditatie is ‘concentratie’ een belangrijk ingrediënt. Focus. Je richt al je aandacht op één ding - je ademhaling bijvoorbeeld, of een mantra. Bij meditatie is de concentratie niet gericht op één ding, maar op veel gedachten en gevoelens. Zonder lang bij elke gewaarwording stil te staan.
Met meditatie leer je met eenvoudige oefeningen bewust te worden van jezelf en de wereld om je heen - zonder die rugzak-vol-ervaringen en massa’s meningen in je hoofd. De meditatie brengt je precies hier in het hier en nu.

Een meditatie hoeft niet in een specifieke houding, rustige ruimte of speciale ambiance. Je kunt zitten, staan, liggen en zelfs wandelen. De meditatieve technieken zijn er op gericht juist de omgeving, het moment en de situatie helemaal te beleven.